The first of three Courthouses of Bogotá was burnt down during El Bogotazo in 1948, a massive riot spurred by the murder of leftist leader Jorge Eliécer Gaitán that marked the beginning of a period known in Colombian history as La Violencia. This was only the first one of three Courthouses in the Colombian capital - the second one was destroyed in 1985 in an attack led by the M-19 and the counter-massacre headed by the military. Based on the original plans, I sketched one of the domes that was designed but never built and then modeled what would have been the fragments of its ruin. The pieces remark the colonial transfers found in ornamental architecture, used as a form of control to portray victory and power. The two blueprints are made using the same cyanotype technique as the original plans. They depict a structurally impossible building. The first one is an exact replica of the plan for the facade of the Courthouse, while the second has the interior walls hollow. If the building were built, it would collapse inward maintaining only its facade intact. The title of this project, “Why things (don’t) collapse” is an adaptation of the title of an elementary book written by J.E Gordon, where he describes basic structural concepts. 

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El primer Palacio de Justicia que de Bogotá fue quemado durante El Bogotazo, un motín masivo impulsado por el asesinato del líder político de izquierda Jorge Eliécer Gaitán el 9 de abril de 1948 que marcó el comienzo de un período conocido en la historia colombiana como La Violencia. Este fue solo el primero de tres Palacios de Justicia de tres en la capital Colombiana. El segundo fue destruido en un ataque encabezado por el M19 y la contra-masacre encabezada por los militares en 1985 Basándome en los planos originales, boceteé la cúpula que fue diseñada pero que no se construyó para luego modelar en barro los que hubiesen sido los fragmentos de su ruina. Las piezas resaltan las transferencias coloniales encontradas en arquitectura ornamental, utilizadas como una forma de control para retratar la victoria y el poder. Los dos cianotipos, que replican la técnica de los planos originales, presentan un edificio imposible: el primero es una réplica exacta del plano de la fachada y el segundo, el plano de planta, tiene las paredes interiores ahuecadas, de modo que si el edificio se construyera colapsaría hacia adentro, solo manteniendo intacta su fachada. El título es una adaptación del título de un libro de J.E. Gordon, donde describe las características y conceptos estructurales básicos.

Por qué las cosas (no) se caen (Why things (don't) collapse), 2018

Sculptures in plaster 

Variable dimensions 

Por qué las cosas (no) se caen, 2018

Esculturas en yeso 

Dimensiones variables

La Casita / Bogotá - Colombia

La entrada principal (1:100) y Primera Planta: Los Juzgados (1:100), 2018

Cianotipos de un edificio estructuralmente imposible

60 x 60 cm / 100 x 70 cm

The main entrance (1:100) and Ground

Floor Plan: The Courts (1:100), 2018

Cyanotypes that depict a structurally impossible building 

60 x 60 cm / 100 x 70 cm

Por qué las cosas se caen (Why things collapse), 2020

Inkjet print on static vinyl

Modular installation

7 drawings, 15 x 15 cm each

diagrams taken from "Structures or why things don't collapse”, an elementary book written by J.E Gordon

 

Por qué las cosas se caen, 2020

Impresión sobre vinil estático

Instalación modular 

7 dibujos, 15 x 15 cm c/u

diagramas tomados de "Estructuras o por qué las cosas no se caen", un libro escolar escrito por J.E Gordon