Lima - Perú, 1991

Lives and works in Mexico City

Materialized through architectural castings, 1:1 replicas of building contours, and representations of imagined constructions of ‘what could have been’, my work confronts the underpinnings of historical architecture that unveil persistent colonial ideologies. It examines the social constructs of power, often through the creation of fictional scenarios, using archival material, found elements, 3D renders and historical accounts as malleable raw material. It aims to present new possibilities and alternate narratives to the entrenched colonial structures.

 

Andrea obtained a BFA in Sculpture at the Pontificia Universidad Católica del Perú in 2015. She was awarded Honorable Mention in the Premio a la Crítica in 2015, was finalist in the Arte Laguna Prize in Venice in 2016, the Premio Nacional de Artes Visuales Trujillo in 2018 and the Premio ICPNA Arte Contemporáneo in 2019. Andrea was recently awarded the 2019 Virginia A. Groot Foundation Award. Her first solo show, “Mil maneras de olvidar”, was presented at Ginsberg Galeria, Lima in 2017 and her work has been shown collectively in spaces such as La Casita, Bogotá; the Venice Arsenal, Venice; Museo de Arte Contemporáneo, Lima; Largo das Artes, Rio de Janeiro; Y Gallery, Lima and ICPNA, Lima. She has completed artist residencies at Despina, Rio de Janeiro; MANA Contemporary, New Jersey; Uberbau_House, Sao Paulo and Escuela FLORA at FLORA ars+natura, Bogotá. Andrea is currently part of the two year programme at SOMA in Mexico City and other upcoming projects include Residency.ch (PROGR) 2020 in Bern, supported by the COINCIDENCIA Pro Helvetia grant. She is represented by Ginsberg Galería in Lima, Peru.

 

+

Lima - Perú, 1991

Vive y trabaja en Ciudad de México

Materializado a través de moldes arquitectónicos, réplicas 1: 1 de contornos de edificios y representaciones de construcciones imaginarias de "lo que pudo haber sido”, mi trabajo confronta los fundamentos de la arquitectura histórica que revela ideologías coloniales persistentes. Examina las construcciones sociales de poder, a menudo a través de la creación de escenarios ficticios, utilizando material de archivo, elementos encontrados, renders 3D y recuentos históricos como materia prima maleable. Intenta plantear nuevas posibilidades y narrativas alternas a estructuras coloniales fuertemente enraizadas.

Andrea obtuvo el título de artes plásticas con bachiller en escultura en la Pontificia Universidad Católica del Perú donde obtuvo la mención honrosa del Premio a la Crítica en el 2015. Fue finalista del Premio Arte Laguna Venecia en el 2016, del Premio Nacional de Artes Visuales Trujillo en el 2018 y el Premio ICPNA Arte Contemporáneo en el 2019. Recientemente recibió el premio Virginia A. Groot Foundation Award 2019. Su primer solo show, “Mil maneras de olvidar”, se presentó en Ginsberg Galería en el 2017 y su trabajo ha sido exhibido colectivamente en espacios como La Casita, Bogotá; el Arsenal de Venecia; el Museo de Arte Contemporáneo, Lima; Largo das Artes, Rio de Janeiro; Y Gallery, Lima; ICPNA, Trujillo, entre otros. Andrea ha completado residencias artísticas en Despina, Río de Janeiro; MANA Contemporary, Nueva Jersey; Uberbau_House, Sao Paulo y Escuela FLORA ars+natura, Bogotá. Actualmente es parte del programa de dos años de SOMA en Ciudad de México y sus próximos proyectos incluyen Residency.ch (PROGR) 2020 en Berna, con el apoyo de la beca COINCIDENCIA Pro Helvetia. Es representada por Ginsberg Galería en Lima, Perú.