“El baile del centenario” is an edible project that studies the way in which notions of style that materialize in architecture also manifest in the celebrations that happen inside it, and how the power dynamics behind food and cake are very similar to those we find in architecture.  Departing at the idea of celebration, the project departs at two specific events: the banquets for the independence of Peru in 1821 and for the 100th anniversary of the independence of Mexico. While such events celebrated the liberation from European domain and the establishment of a national narrative, they were paradoxically filled with with European imagery, romanticizing the idea of “progress” through appropriated neoclassical elements. Entertaining the idea of rendering a fictional history, this project proposes the creation of a series of architectural ornamental fragments casted in chocolate and cake, referencing life size pastillage and ornamentation used in European pastry making and cake decoration techniques. The fragments are created based on found photographs and drawings, imprints of facades in the city, and catalogue moldings. The project plays with the idea of the ephemeral: sculpture pieces created only to become a ruin; pieces that melt, that are consumed, metabolized, digested and excreted. It plays with the duality of eating and destruction and the process this implies. Likewise, it acknowledges the historical realities of the ingredients in cake such as sugar, cocoa, fruit and milk; products of extraction intrinsically linked to colonial exploitation and slavery.

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“El baile del centenario” es un proyecto comestible que gira en torno de la idea de la celebración, partiendo de dos eventos específicos: los banquetes por la independencia del Perú en 1821 y por el centenario de la independencia de México. Aunque estos eventos celebraban la liberación del dominio europeo y el establecimiento de una narrativa nacional, paradójicamente estaban llenos de imágenes europeas, romantizando la idea de "progreso" a través de elementos neoclásicos. Entreteniendo la idea de representar una historia ficticia creada con un repertorio visual ya existente, este proyecto propone la creación de una serie fragmentos arquitectónicos ornamentales hechos en chocolate y pastel, haciendo referencia a las técnicas de pastillaje y ornamentación utilizados en la pastelería de Europa occidental que comenzó en el siglo 17 y que ha sido retomada en los últimos años. Algunos fragmentos son improntas de fachadas de la ciudad, otros son vaciados de molduras de catálogo, y otros son modelados a partir de fotos y dibujos encontrados. El proyecto juega con la idea de lo efímero, de una escultura creada para convertirse en ruina; que se derrite, se consume, se digiere, se metaboliza y se caga. Juega con la dualidad del comer y la destrucción y el proceso que esto implica.

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